vrijdag 21 juni 2013

Volg die schrijversdroom!


Hoeveel meisjes dromen er wel niet van om een eigen boek te schrijven? Antwoord: veel. Maar toch komt het er meestal niet van. Dan hebben ze geen tijd of denken ze dat ze het niet kunnen. Maar guess what, het is (bijna) zomervakantie en dat betekent heel veel tijd om te schrijven! Dus pak die kans en ga aan de slag. Ik dacht ook dat het me nooit zou lukken, maar met veel doorzettingsvermogen kan ik nu zeggen dat ik al op mijn vijftiende mijn eerste boek op mijn naam heb staan én bezig ben met een tweede. Wil je weten hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Lees dan vooral verder!


 

 

 Allereerst is het belangrijk dat je weet wat voor een boek je wilt gaan schrijven. Wordt het een roman, fictie of toch een kinderboek? Als je dat eenmaal weet kun je verder gaan kijken naar onderwerpen. Het is fijn een onderwerp te kiezen wat dicht bij jezelf staat omdat je daar veel over weet te vertellen. Ga op zoek naar ideeën voor je boek. Dit kunnen gebeurtenissen zijn, maar ook mensen, dieren dingen of plaatsen. Alles kan je helpen om je boek zo realistisch mogelijk te maken.

 
Hierbij komt mijn tweede tip: schrijf alle ideeën die je hebt op in een opschrijfboekje. Zorg ervoor dat je dat boekje altijd bij de hand hebt want je zal net zien dat die inspiratie op de raarste momenten komt! Ik kreeg bijvoorbeeld vaak inspiratie als ik ging slapen. Vlak voordat ik dan in slaap viel zette ik mijn ideeën op papier en werkte ik ze de volgende dag uit.

Dat ideeën op papier zetten doe je een tijd lang. Ga niet meteen bij het eerste beste idee aan je boek beginnen want dan ga je sowieso vastlopen. Een boek schrijven kost veel tijd en doorzettingsvermogen dus het is belangrijk dat je zeker bent van je idee.
 

 Als je de verhaallijn in je hoofd en op papier hebt is het tijd om na te gaan denken over de wat meer inhoudelijke details. Ga je het boek schrijven in de tegenwoordige of de verleden tijd? Waar speelt het zich af en wanneer? Hoe ziet de plek waar het zich afspeelt eruit? Wie spelen erin? Hoe zien die personen eruit? Wat zijn hun karaktereigenschappen?

Als schrijver heb je de touwtjes in handen, maar daar gebruik van! Werk de personages nauwkeurig uit, dat zal je zeker helpen bij het schrijven.
 

 

 

 
Nu mag je beginnen aan het leuke werk: het schrijven zelf! Het makkelijkste is om je boek te schrijven op de computer, omdat je daar spellingcontrole op hebt zitten. Maar als jij liever op papier schrijft is dat natuurlijk ook prima, hoewel je er dan wel rekening mee moet houden dat je alles nog zult moeten overtypen.

 
Als je zeker wilt zijn dat je boek afkomt kun je het beste elke dag op een vast tijdstip eraan werken. Spreek met jezelf af dat je een bepaald aantal woorden schrijft en houd jezelf daar ook aan. Misschien denk je dat je geen inspiratie hebt, maar als je eenmaal bezig bent zul je zien dat die inspiratie vanzelf komt. Is je inspiratie echt helemaal op en ben je bang dat je een writers-block hebt? Neem dan even afstand van je boek. Kijk er een week of een maand niet meer naar. Wedden dat je weer genoeg inspiratie hebt zodra je dat word-bestand opent?

Lees af en toe terug om zeker te zijn dat je de verhaallijn goed blijft volgen en niet teveel afdwaalt. Ook moet je erop letten dat je een goede afwisseling tussen dialogen en actie hebt, zodat het niet saai wordt voor de lezer.

 
Als je het zelf te verwarrend vind worden kun je een lijst maken met de belangrijkste gebeurtenissen per hoofdstuk. Bijvoorbeeld: Hoofdstuk 1: kennismaking met het hoofdpersonage, hoofdstuk 2: hoofdpersonage wordt verliefd, hoofdstuk 3: enz.



Is je boek af? Super! Je kan trots zijn op jezelf! Laat het aan wat mensen lezen als je wilt, maar let wel op dat je dan ook kritiek kan verwachten.

 

Ben je echt van plan om het boek te laten uitgeven kun je het beter niet aan al te veel mensen laten lezen. Wat je dan wel moet gaan doen is controleren. En geloof me, dat is echt een rotwerkje. Dus zoek wat mensen die dat voor je willen doen. Dat kunnen je ouders zijn maar ook je leraar Nederlands op school. Schrik niet van het aantal fouten wat erin staat. Omdat je het zelf al zo vaak gelezen hebt, lees je over de fouten heen. De meest fouten zitten waarschijnlijk in de spelling en de grammatica, maar het kunnen ook inhoudelijke fouten zijn. Je zult  echt niet de enige zijn die de naam van je hoofdpersonage halverwege je boek opeens veranderd.

 

Als je tussen de tien en de vijftien jaar bent kun je je boek laten uitgeven bij boekscout yo. Dat is een uitgeverij speciaal voor kinderen waar je je boek heen kan sturen. Als je boek goed vinden nemen ze contact op en geven ze het uit. Zo is het bij mij ook gegaan. En ik kan je vertellen, het moment dat je voor het eerst je zelf geschreven boek in handen hebt, dat is echt geweldig! Bovendien is het kosteloos en kun je er zelfs nog wat geld aan verdienen als je goed verkoopt.

 
Als je ouder als vijftien bent kun je je boek opsturen naar een “echte” uitgever. Hierbij is de kans wel kleiner dat je boek wordt uitgegeven, omdat er nu eenmaal heel veel mensen zijn die dat graag willen. Als je wordt afgewezen kun je altijd nog kiezen om je boek in eigen beheer te laten uitgeven. Dan geef je opdracht om een bepaald aantal exemplaren af te laten drukken en heb je nog steeds een boek. Dit kost uiteraard wel geld.








 Denk je dat je er toch nog niet klaar voor bent? Geen probleem, dan wacht je gewoon nog een paar jaartjes! In die tussentijd zijn er wel een hoop dingen die je kunt doen om je schrijfstijl te verbeteren. Lezen, lezen, lezen, dat is erg belangrijk. Verder moet je leren om je ideeën en gevoelens op papier te zetten en dat kun je doen door middel van een dagboek of door het schrijven van columns en blogs bijvoorbeeld hier op girlscene ;).

Maar het allerbelangrijkste is dat je er plezier in hebt, want daar gaat het uiteindelijk allemaal om!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten